تحقیق کلمات کلیدی کاربردی

بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی و کیورد ریسرچ: ۱۰ ابزار رایگان و پولی سفینه

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی اطلاعاتی درباره حجم جستجو، سطح رقابت و حتی پیشنهادات کلمات مشابه ارائه می‌دهند که به شما کمک می‌کند استراتژی محتوای خود را بهینه‌تر کنید. SEMrush یکی از ابزارهای مهم در سئو است که خدماتی مانند تحقیقات ارگانیک، تحلیل رقابتی و تحقیق کلمات کلیدی را برای افراد و سئوکاران ارائه می‌دهد. آموزش کار با SEMrush به شما کمک می‌کند تا تحقیقات کلمات کلیدی، بک‌لینک‌ها و سایر موارد مرتبط را بررسی کنید. برای تحقیق کلمات کلیدی در SEMrush، کافی است در بخش Keyword Magic Tool، کلمه کلیدی مورد نظر خود را در قسمت جستجو وارد کنید تا میزان جستجو و کلمات مشابه آن نمایش داده شود. ابزار تحقیق کلمات کلیدی امروزه یکی از نیازهای ضروری برای هر شخصی است که در دنیای دیجیتال فعالیت حرفه‌ای دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مراجعه کنید. تحقیق کلمات کلیدی شامل فرآیند شناسایی، ارزیابی و انتخاب عبارات برای هدف‌گذاری در سئو و اولین قدم برای تدوین استراتژی است. برای رسیدن به ارزشمندترین کلمات باید 4 معیار اصلی را در نظر بگیریم که عبارتند از میزان جستجو، ارزش سرمایه‌گذاری، رقابت و درجه هدف کاربر از جستجو. در این مقاله ما سعی کردیم ابزار های تحقیق کلمات کلیدی را به شما معرفی کنیم. اکنون شما باید بدانید کیورد ریسرچ چیست و ابزار تحقیق کلمات کلیدی را شناخته باشید.

کلمات کلیدی‌ای که مختص بالای قیف باشند، MSV بالایی دارند و می‌توانند ترافیک سایت را افزایش دهند؛ اما نرخ تبدیلشان پایین است. پس از شناسایی مخاطب هدف، پیدا کردن کلمات Seed، بررسی رقبا و شناسایی خلاءهای موجود، وقت آن رسیده که برای گرفتن ایده‌های جدید، سراغ ابزارها بروید. در هر کسب‌وکاری که فعال باشید، برخی موضوعات هستند که حالت کلی دارند. در واقع این موضوعات کلی، همان کلمات Seed هستند که باید به ابزارهای Keyword Research بدهید تا ایده‌های گوناگون داشته باشید. اگر این فرایند یک نمایش باشد، ابزارهایی که قرار است معرفی کنیم نقش اصلی هستند، اما خب همه‌چیز هم نیستند. اگر تا اینجای فرآیند را به‌درستی طی کرده باشید، الان باید لیستی بسیار طولانی از کلمات، چیزی در حدود 100 تا چند هزار کلمه کلیدی داشته باشید!

هنگام جستجوی کلمات کلیدی که تاکنون یافته‌اید، می‌توانید عبارت‌های پیشنهادی گوگل برای جستجو را بررسی کنید. این کلمات کلیدی پرسش‌‌هایی‌اند که مخاطبان به طور معمول از گوگل می‌پرسند. علاوه بر این، می‌توانید بخش «جستجوهای مرتبط» (Related Searches) در صفحه نتایج گوگل را نیز بررسی کنید. پس از این که اولین فهرست کلمات کلیدی را آماده کردید، باید کمی در آن عمیق‌تر شوید و جزئیات بیشتری از آن‌ها به دست بیاورید. استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند کار شما در این مرحله را ساده‌تر کند. «هدف از جستجو» (Search Intent) یکی از مفاهیم کلیدی در این زمینه است.

بهتر است بدانید که اغلب بهترین نتایج برای این کلمات کلیدی کوتاه در اختیار کسب‌وکارهای بزرگ قرار دارد. اما کلمات کلیدی طولانی به طور معمول ترافیک کمتری دارند و در نتیجه رقابت در آن‌ها کمتر است. علاوه بر این، عبارت‌های کلیدی طولانی «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) بالایی دارند، چراکه روی محصولات یا موضوعات بسیار خاص تمرکز می‌کنند. کنسول جستجوی گوگل (GSC) یک از ابزار تحقیق کلمات کلیدی کارآمد بوده که نشان می‌دهد که وب سایت شما چگونه برای 1000 کلمه کلیدی برتر خود در جستجوی ارگانیک عمل می‌کند. در طول فرآیند تحقیق کلمات با عباراتی مواجه می‌شویم که میزان جستجوی بالا و رقابت کمی دارند ولی ارتباط زیادی با کسب و کار ما ندارند!

برای استفاده از SEO Keyword Permutation Generator فقط باید کلمه و یا اصطلاح مورد نظر را در قسمت‌های مشخص شده جستجو کنید. سپس دکمه‌ی Generate Permutations را بزنید و دریایی از کلمات کلیدی متنوع را دریافت کنید. این ابزار نیز به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داده شده است. گفتیم که در مرحله شناسایی کلمات و تخمین جستجو با 2 تا 5 هزار عبارت روبرو هستیم ولی بسیاری از این عبارات از نظر مفهوم و هدف کاربر به هم شباهت دارند و نباید برای هرکدام یک صفحه مجزا بسازیم. هنگام کار با ابزار کیورد پلنر به این نکته مهم دقت کنید که معمولا داده‌های اعلام شده با واقعیت متفاوت است و پس از ضرب این اعداد در 8 به تخمین بهتری می‌رسیم. مثلا اگر کیورد پلنر عدد 1000 را برای جستجوی ماهانه یک کلمه کلیدی اعلام می‌کند تخمین ما این است که ماهانه 8000 بار جستجو می‌شود.

اجازه دهید سایر اعداد و ارقام را در بخش آنالیز کلمات کلیدی در کیورد ریسرچ بررسی کنیم. وقتی فایل را آماده کردید، می‌توانید تحقیق خود را شروع و هر ستون را پر کنید. مرحله‌به‌مرحله لیست را هرس خواهیم کرد تا در نهایت، بهترین کلمات برای شروع مشخص شوند. نتایج تحقیق ahrefs حاکی از آن است که ۹۰/۶۳ درصد صفحات اینترنت هیچ ترافیکی از گوگل ندارند. ممکن است فقط عبارت «طراحی سایت» را تایپ کنید یا شاید هم با نوشتن «طراحی وب‌سایت  رایگان» منظور خود را دقیق‌تر برسانید. شاید با استفاده از «چگونه وب‌سایت فروشگاهی را با وردپرس طراحی کنم؟»، دقیقاً نیاز خود را بیان کنید.

در پایین صفحه نتایج جستجو هم می‌توانید پیشنهادهای گوگل را برای کلمات کلیدی مرتبط دیگر مشاهده کنید. علاوه بر این اطلاعات دیگری مثل حجم جستجوی ماهانه، هزینه به ازای هر کلیک (CPC)، میزان رقابت در تبلیغات و رقابت سئو را هم به شما نشان می‌دهد. در نهایت تمام این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا تصمیم بهتری در انتخاب کیوردهای خود بگیرید. در صفحۀ بعدی ابتدا روی Discover new keywords کلیک و بعد کلمات کلیدی مرتبطی را که فکر می‌کنید مهم هستند وارد کنید. فکر کنید ببینید کاربران با چه عبارت‌های ممکن است کسب و کار شما را جستجو ‌کنند؛ همه آن‌ها را در این قسمت وارد کنید. وقتی یک کلمه کلیدی را در نوار جستجوی گوگل تایپ می‌کنید، گوگل به صورت خودکار پیشنهادهایی را بر اساس جستجوهای رایج کاربران به شما نمایش می‌دهد.

خب وقت عمل است؛ بیایید ببینیم چطور می‌توانید با Keyword Research، کلمات کلیدی مناسب را برای بهینه‌سازی صفحات سایتتان پیدا کنید. اگر کلمات کلیدی را زیربنای فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ باشند، تحقیق کلمات کلیدی ماشین‌آلاتی هستند که این زیربنا را می‌سازند! این کلمات معمولا رقابت کمتری دارند و راحت‌تر در نتایج جستجو رتبه می‌گیرند. به‌علاوه، نرخ تبدیل بالاتری هم دارند؛ چون کاربر دقیقا همان چیزی را می‌خواهد که شما ارائه می‌دهید. می‌تونید از ابزارهایی مثل Ahrefs و SEMrush استفاده کنید تا کلمات کلیدی که رقبای شما برای آن‌ها رتبه گرفته‌اند را پیدا کنید. خب، عملا تا اینجا اصل کار را انجام داده‌اید و مابقی مسیر، چیز خاصی نیست.

توضیحات متا همان متنی است که زیر عنوان صفحه در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. این توضیح کوتاه باید به کاربر بگوید که چه چیزی در صفحه پیدا خواهد کرد و در عین حال شامل کلمه کلیدی باشد. استفاده از کلمه کلیدی در این بخش، به گوگل کمک می‌کند تا ارتباط صفحه شما با جستجوی کاربر را بهتر درک کند. بهتر است کلمه کلیدی اصلی را در ابتدای آن بیاورید تا سریعاً موضوع صفحه مشخص شود. این نکته در عنوان سئو (متا تایتل) هم مهم است و می‌تواند باعث جذب کلیک‌های بیشتر شود.

اگر به دنبال کلمات کلیدی مرتبط تر هستید، به جای شروع با یک کلمه کلیدی، با یک وب سایت شروع کنید. به عنوان مثال، اگر از bitcoin.org استفاده می‌کنید، ایده‌های کلیدی فوق‌العاده‌ای به دست می‌آورید. البته این جست‌وجو و بررسی صفحه‌هایی که رتبه دارند، در تشخیص تعداد صفحه برای هدف‌گیری عبارت کلیدی هم نقش دارد. گاهی اوقات، ما می‌توانید یک گروه کلمات کلیدی مرتبط را با یک صفحه هدف بگیریم؛ ولی این همیشگی نیست و ممکن است به چند صفحهٔ جدا نیاز پیدا کنیم. ابتدا ۳ تبلیغ می‌بینیم که در هیچ ابزار تحقیق کلمه کلیدی، آن‌ها را نمی‌بینیم.

تا زمانی که صنعت کریپتو را به خوبی نشناسید، احتمالاً به این کلمه کلیدی فکر نمی‌کردید یا این ایده‌های کلمه کلیدی را کشف نمی کردید. «درآمد خوبی از فروش در کانال روبیکا به دست می‌آورم» یا «با تولید محتوا و تبلیغ در کانالم در روبیکا،... گاهی اوقات، شما باید به جذب لید یا حتی فروش بپردازید که پای ارزش هر کیورد برای کسب‌وکار به میان کشیده می‌شود و باید دور کیوردهایی که ترافیک خوبی رقم می‌زنند، خط بکشید. بدیهی است که کیوردی که در بالای قیف است، حجم جست‌وجوی بالایی با نرخ تبدیل پایین دارد؛ چراکه افرادی را هدف می‌گیرد که با ما آشنا نیستند. اگر طرز تهیه را در این صفحه بگنجانید، شانس کمی برای گرفتن رتبه در آن کوئری خواهید داشت.

این مرحله در واقع با تحقیق کلمات کلیدی ارتباط مستقیم ندارد، اما ایجاد صفحات فرود عالی و مناسب برای جذب ترافیک و افزایش بازدید از صفحات وب‌سایت امری ضروری است. اما لازم نیست فوراً برای ساخت این صفحات اقدام کنید و می‌توانید این کار را به عنوان هدفی طولانی‌مدت در نظر بگیرید. استراتژی کلمات کلیدی به شما در اولویت‌بندی محتوا برای ساخت صفحات فرود کمک می‌کند. پس از این لیستی از پیشنهادات و اطلاعات دقیق از جستجوی کلمات کلیدی را در اختیار شما می‌گذارد. علاوه بر این Google Trends با استفاده از نمودارها نمایش می‌دهد که کاربران هدف شما چه کلماتی را بیشتر سرچ می‌کنند.

هدف کاربر را می‌توان به 4 دسته اصلی شامل دانستن، خریدن، رفتن و انجام دادن تقسیم کرد. درک هدف کاربر از جستجو به ما کمک می‌کند تا عبارات ارزشمند و درآمدزا را تشخیص داده و فعالیت‌های خود را بر کسب جایگاه در آنها معطوف کنیم. با این رویکرد عبارات را به 4 دسته اصلی شامل؛ می‌خواهم بدانم، می‌خواهم بخرم، می‌خواهم بروم و می‌خواهم انجام دهم تقسیم می‌کنیم. مثلا زمانی که کاربر کلمه “مدل مانتو” را در گوگل جستجو میکند، نیت او چه چیزی است؟ احتمالا مشاهده تعداد زیادی تصویر که بتواند از میان آنها یک مدل مناسب را انتخاب کرده و در آینده بخرد. ما در دوره تحقیق کلمات کلیدی، تمام این مراحل را قدم به قدم و با جزئیات کامل برایتان توضیح می‌دهیم. حتماً ویدیو زیر را ببنید تا واقعیت  را از زبان مدرس دوره بشنوید.

در واقع، از 880 ایده کلمه کلیدی یافت شده توسط این ابزار، 735 کلمه حاوی کلمه کلیدی اولیه یعنی “cryptocurrency” نیستند. متاسفانه، Keyword Planner به جای حجم دقیق، فقط محدوده حجم جستجو را ارائه می‌دهد (مگر اینکه در حال اجرای تبلیغات هستید). اما همیشه می‌توانید ایده‌ها را برای تخمین دقیق‌تر کپی و در مولد کلمه کلیدی رایگان در Ahrefs جای‌گذاری کنید. حالا شما دیگر نه‌تنها می‌دانید چگونه کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان را پیدا کنید، بلکه نحوهٔ شناسایی گپ‌ها، اولویت‌بندی کلمات و انتخاب بهترین‌ها را هم یاد گرفتید. کسی که عبارت اول را جست‌وجو می‌کند، به‌دنبال خرید ساعت یا اطلاعات مفید برای تحقیق دربارهٔ آن است. هزینه به‌ازای هر کلیک (CPC) نشان می‌دهد تبلیغ‌کنندگان حاضرند برای هر کلمه کلیدی چقدر بپردازند.

ممکن است تبلیغات در پایین صفحه ظاهر شوند؛ ولی اگر در بالا باشند، افراد اول آن‌ها را مشاهده خواهند کرد. این مسئله در دستگاه‌های موبایل بدتر است؛ به‌خصوص اگر آن‌ها از افزونه‌های گوگل ادز هم استفاده کرده باشند. WordZe کلمات مناسب و مفید حوزه کاری یا همان نیچ (niche) خود را بدست آورید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که یک کلمه کلیدی را سرچ کنید. به همین سادگی صدها ایده برای کلمه‌ی کلیدی همراه با میزان اطلاعات مربوط به کلمه، مقدار CPC، مقدار ترافیک، سطح رقابت و … را دریافت خواهید کرد.

در شرایطی که به 2 یا چند کلمه شک دارید، کافی است همه آنها را به طور جداگانه در گوگل جستجو کنید. اولویت بندی کلمات کلیدی مثل این است که بخواهید یک مسیر را انتخاب کنید؛ پس باید ببینید کدام مسیر  به مقصد نزدیک‌تر است. در ابتدا Ubersuggest کار خودش را برای استخراج عبارت‌های پیشنهادی از Google suggest شروع کرد. اما بعد از این که کارآفرین معروف، نیل پاتل Ubersuggest را خرید قابلیت‌های خیلی جذابی به آن اضافه شد. با این قابلیت می‌توانید ببینید که در شبکه‌های اجتماعی چه محتواهایی بیشترین اشتراک گذاری و یا لینک‌دهی را داشته‌اند و در آخر از آن‌ها ایده بگیرید.

برای کسانی که میخواهند خیلی قوی کار کنند و هزینه کنند، استفاده از این ابزار به شدت توصیه میشود. پس از تایید داده‌های و تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری؛ در گام پایان به تصمیم‌گیری در مورد نوع صفحات پرداخته و ساختار درختی پروژه را طراحی می‌کنیم. حالا وارد اکانت شوید و از منوی Tools گزینه Keyword planner را انتخاب کنید. فرض کنید یکی از موضوع‌هایی که در مرحله اول پیدا کردید «مراقبت از پوست» باشد. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

این ابزار علاوه بر اینکه ابزار تحقیق کلمات کلیدی کاربردی است، به نویسندگان برای انتخاب موضوع نیز کمک می‌کند. به این صورت که سوالات متدوال پیرامون کلمه‌ی کلیدتان را در اختیار شما می‌گذارد. علاوه بر این به کاربران برای رسیدن به پاسخ سوالات خود نیز کمک می‌کند. این ابزار کاربردی و حرفه‌ای به طور اختصاصی برای تحقیق و بررسی کلمات کلیدی، تدوین استراتژی سئو و بازاریابی محتوا طراحی شده است. نسخه رایگان سئو کبوتر به راحتی و با وارد کردن آدرس ایمیلتان قابل استفاده است.

هزینه‌ی این برنامه از 99 دلار تا 399 دلار به صورت ماهانه متغیر است. همچنین این ابزار به صورت رایگان با امکانات محدود در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در این مرحله یک نمای کلی از سایت خود و اهداف اصلی در سئو خواهیم داشت. از این جا به بعد باید در مورد Keyword Targeting و انتخاب صفحات هدف متناسب با هر مفهوم کلید تصمیم‌گیری کنیم و به این کار تدوین استراتژی سئو می‌گوییم. بهترین ابزاری که برای تخمین جستجو داریم، Keyword Planner است، چراکه مستقیما توسط خود گوگل معرفی شده و هیچ مرجع دیگری به اطلاعات مربوط به جستجوها و رفتار کاربران در گوگل دسترسی ندارد. با جستجوی هر عبارت در گوگل، با پیشنهاداتی مواجه می‌شویم که برگرفته از جستجوی سایر کاربران و مرتبط با مفهومی هستند که ما انتخاب کردیم.

چیزی که سئو سیگنال را با سایر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی متفاوت می‌کند بخش آنالیز سایت است. با وارد کردن آدرس یک سایت یا صفحه در اینترنت می‌توانیم لیستی از عبارات کلیدی هدف مرتبط با آن را دریافت کنیم. نکته جالب این است که با بررسی یک سایت شما علاوه بر لیست کلمات، آدرس صفحه مرتبط و رتبه آن در نتایج جستجو را هم مشاهده می‌کنیم. یک ابزار قدرتمند برای تحقیق کلمات کلیدی است که استفاده از آن نیز آسان است. هرچند که این ابزار برای آنالیز و بررسی دقیق سئوی سایت به کار میرود اما اصلی‌ترین کاربرد ابزار kwfinder در زمینه تحقیق کلمات کلیدی است.

لازم به ذکر است که تمامی این اطلاعات را به صورت کامل و با دیتای مشخص به کاربر عرضه میکند. شما می‌توانید بدون استفاده از هیچ ابزاری و تنها با استفاده از جستجوی گوگل، کلمات کلیدی پربازدید را بیابید. اما همان‌طور که در بخش مراحل تحقیق برای انتخاب کلمات کلیدی گفتیم، استفاده از ابزارهای تخصصی تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند کار شما در ایجاد فهرست کلمات کلیدی را بسیار ساده‌تر کند. وب‌سایت‌های ظاهر شده در این صفحه رقیبان شما محسوب می‌شوند و باید محتوای خود را طوری بهینه کنید که با آن‌ها رقابت کند. هنگام بررسی این وب‌سایت‌ها، سعی کنید به پرسش‌های زیر پاسخ بدهید. با استفاده از بخش تحقیق کلمات کلیدی این ابزار، می‌توانید بهراحتی کلیدواژه‌های مرتبط را برای محتوای خود پیدا کنید و با بررسی آمار هر کدام، تصمیم‌گیری مناسبی برای بهینه‌سازی محتوای خود داشته باشید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری